Overslaan en naar de inhoud gaan

Embuild benadrukt tijdens werfbezoek met staatssecretaris Dermine dringende nood aan meer investeringen in infrastructuur

Werfbezoek Thomas Dermine

Bouwfederatie Embuild bezocht vandaag, samen met staatsecretaris voor de Relance en de Strategische Investeringen Thomas Dermine, de werf van het in opbouw zijnde nieuwe ziekenhuis van Doornik (CHWapi). “Momenteel investeren de lokale, regionale en federale overheden flink in gebouwen, zoals ziekenhuizen, scholen en dergelijke, en infrastructuur. Maar die inspanning moet volgehouden worden ook na de verkiezingen van 2024. De globale overheidsinvesteringen moeten drastisch omhoog naar 4% van het BBP tegen het einde van de volgende legislatuur in 2029 om onze infrastructuur te moderniseren en energieneutraal te maken”, zegt Niko Demeester, CEO van Embuild.

 

 

Het herstelplan is hoofdzakelijk een infrastructuurplan, waarbij meer dan 40% van de financiering naar bouwprojecten gaat.

Samen met staatsecretaris voor de Relance en de Strategische Investeringen Thomas Dermine bezocht Embuild vandaag de werf van het CHWapi-ziekenhuis in Doornik.

Didier Delval, algemeen directeur van het CHWapi: “De architectuur van dit unieke bouwwerk is nauw verbonden met ons ambitieus, menselijk en multidisciplinair medisch project. Ons ziekenhuis onderhoudt sterke banden met het onderwijs en samen met het academisch centrum in Henegouwen willen we een broedplaats creëren voor start-ups op MedTech-gebied. Het CHwapi is een belangrijke speler in de ontplooiing van de geïntegreerde gezondheidscluster in Picardisch Wallonië, waarvan de economische, sociale en milieu-impact voelbaar zal zijn in de hele regio. Al deze doelstellingen kunnen niet worden bereikt zonder de steun van onze partners en onze overheden.“

Staatsecretaris voor de Relance en de Strategische Investeringen Thomas Dermine: “"Het herstelplan is hoofdzakelijk een infrastructuurplan, waarbij meer dan 40% van de financiering naar bouwprojecten gaat. Concreet zullen meer dan 200.000 m² energie-inefficiënte gebouwen worden gerenoveerd, meer dan 78.000 elektrische oplaadpunten worden geïnstalleerd en 1.390 kilometer fietspaden worden aangelegd in het hele land. Met dit investeringsplan rusten we België uit met efficiënte infrastructuur om de toekomstige uitdagingen inzake digitale transitie en klimaatverandering aan te gaan."

Het ziekenhuis wordt gebouwd door het consortium Galère, CIT Blaton, Dherte en Tradeco. “Het gaat om 4 Waalse bouwbedrijven die samenwerken om dit grote project uit te voeren”, legt Giuseppe Moschitta, projectdirecteur bij Galère, uit. “Er is veel knowhow in onze regio, maar de bouwsector heeft een echt tekort aan talent en de wereld van de bouw ondergaat een radicale verandering dankzij de integratie van 3D-modellering en alle beschikbare digitale hulpmiddelen. Daarom is het hoog tijd om het onderwijs in de bouwsector te verbeteren en het werkgelegenheidsbeleid meer te richten op activering, opleiding en herontwikkeling.”

Werf ziekenhuis

Met een groei van 4,7% vormen de infrastructuurwerken het bouwsegment dat het beste scoort dit jaar. Voor 2024 voorziet Embuild nog een groei van 2,8. Dat is niet onlogisch en het heeft enerzijds te maken met de federale en regionale relanceplannen die op kruissnelheid komen, maar ook met de lokale verkiezingen, voorzien in oktober 2024. Heel wat lokale besturen voeren in aanloop naar deze stembusslag nog snel nieuwe werken of verfraaiingen door. Gevolg is wel dat de investeringen vanaf 2025 wellicht zullen teruglopen, met een verwachte daling dan van 2,6%.

Niko Demeester, CEO van Embuild: “Uit de ranglijst van het World Economic Forum over de kwaliteit van de infrastructuur blijkt dat België lager scoort dan 15 jaar geleden en bovendien een pak slechter dan onze buurlanden. Onze infrastructuur is met andere woorden sterk verouderd en beantwoordt niet meer aan de noden van deze tijd.” Momenteel gaat maar 2,7% van ons BBP naar overheidsinvesteringen, dat is een pak minder dan de 3,5% in onze buurlanden. Het Federaal Planbureau verwacht weliswaar dat de overheidsinvesteringen in 2024 3,1% van het BBP zullen uitmaken, maar ook weer zullen dalen tot 2,8% in 2027, na de gemeenteraadsverkiezingen en wanneer de relanceplannen zijn uitgewerkt.

Er is dus duidelijk nood aan een aanzienlijke en structurele verhoging van de overheidsinvesteringen op alle bestuursniveaus. Die ingreep moet niet alleen de decennialange onderinvesteringen goedmaken en het concurrentievermogen van de Belgische infrastructuur herstellen, maar het moet die infrastructuur ook in staat stellen om aan toekomstige behoeften te voldoen.

Persconferentie

De noodzaak aan meer overheidsinvesteringen wordt niet alleen ingegeven door economische overwegingen, maar ook door de klimaatuitdagingen, die duidelijk een hele reeks publieke investeringen vragen om onze infrastructuur toekomstbestendig te maken.

“Tegen 2029 en het einde van de volgende legislatuur moeten de globale overheidsinvesteringen verhogen tot 4% van het BBP. Bovendien zal er een nieuwe doelstelling voor het jaar 2034 moeten worden vastgesteld: een verhoging tot 5% van het BBP. Dit komt neer op een quasi verdubbeling van het volume van de overheidsinvesteringen ten opzichte van vandaag: van 13 miljard in 2021 naar 25 miljard in 2034”, verduidelijkt Niko Demeester, CEO van Embuild. Voor het federale niveau betekent dit een verwachte toename van de overheidsinvesteringen van 3,3 miljard in 2021 tot 4,8 miljard in 2029 en 6,1 miljard in 2034. Daarbij zijn er meer investeringen in het spoor (van 2,4 miljard naar 3,6 miljard euro) en in federale gebouwen (2,5 miljard euro) nodig in de komende 10 jaar.

“De noodzaak aan meer overheidsinvesteringen wordt niet alleen ingegeven door economische overwegingen, maar ook door de klimaatuitdagingen, die duidelijk een hele reeks publieke investeringen vragen om onze infrastructuur toekomstbestendig te maken. Aan de ene kant moeten we investeren om de economie koolstofvrij te maken in het kader van de strijd tegen de klimaatverandering. Langs de andere kant zijn er investeringen nodig om ervoor te zorgen dat de infrastructuur bestand is tegen de gevolgen van de klimaatverandering die nu al voelbaar zijn”, besluit Demeester.